ΚΥΡΙΑΚΗ 30 ΜΑΡΤΙΟΥ 2025
Δ’ ΝΗΣΤΕΙΩΝ
«τοῦτο τὸ γένος ἐν οὐδενὶ δύναται ἐξελθεῖν εἰ μὴ ἐν προσευχῇ καὶ νηστείᾳ.»
Καθώς διανύουμε την Τέταρτη Κυριακή της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, ο ευαγγελιστής Μάρκος, μας παραδίδει μία άκρως ουσιαστική και πολύ περιγραφική διήγηση.
Ο Κύριος, μόλις έχει κατέλθει από το Όρος Θαβώρ όπου μεταμορφώθηκε μπροστά στα έκπληκτα μάτια των τριών μαθητών Του, και τον πλησίασε ένας δυστυχισμένος πατέρας. Έπεσε στα πόδια του Χριστού και τον παρακαλούσε να βγάλει το δαιμόνιο όπου είχε κυριεύσει τον υιό του.
Ο διάλογος μεταξύ του πατέρα και του Διδασκάλου, είναι μία πολύ διδακτική και πάντοτε επίκαιρη πραγματικότητα: « εάν μπορείς να πιστέψεις, όλα είναι δυνατά γι’ αυτόν που πιστεύει. Αμέσως με δάκρυα στα μάτια, ο πατέρας του παιδιού φώναξε: Πιστεύω Κύριε! Αλλά βοήθησέ με, γιατί η πίστη μου δεν είναι δυνατή!».
Πολλές φορές, όταν μετέφεραν κάποιον ασθενή στα πόδια του Κυρίου για να τον θεραπεύσει, η κινητήριος δύναμη που ενεργοποιούσε την θαυματουργική επέμβασή Του, ήταν η πίστη. Αυτή αποτελεί στην ουσία την ελεύθερη συγκατάθεση του ανθρώπου, ώστε ο Θεός να ενεργήσει την θεραπεία.
Μάλιστα δε, ο Χριστός, επεσήμανε πως η πίστη δεν οδηγούσε μόνο στην θεραπεία αλλά σε κάτι ποιο ουσιαστικό. Την σωτηρία της ψυχής. Κατά αυτόν τον τρόπο, δεν αποζητά την πίστη του δαιμονισμένου παιδιού, καθώς δεν είχε καθαρότητα συνειδήσεως λόγω της κατάστασής του, αλλά του πατέρα του.
7
7
Η γεμάτη ειλικρίνεια απάντησή του, ότι η πίστη του ήταν αδύναμη και η αποζήτηση της ενίσχυσης από τον Κύριο, οδήγησε στην θεραπεία του τέκνου του. Ο Ιησούς εξέβαλε το δαιμόνιο και παρέδωσε του νέο, υγιή και σώφρονα, στον πατέρα του.
Στη συνέχεια της διήγησης, οι μαθητές του Χριστού, τον ερώτησαν που οφείλονταν η δική τους αδυναμία, ώστε δε κατάφεραν να θεραπεύσουν αυτοί τον δαιμονισμένο νέο. Ο Διδάσκαλος, τους είχε δώσει την εξουσία και την πνευματική δύναμη να θεραπεύουν εξ ονόματός Του. Και όμως, η χάρις αυτή έμεινε ανενεργή, όταν εκλήθησαν να την χρησιμοποιήσουν προς θεραπεία ασθενειών.
Ο Ιησούς τότε τους δίδει την απάντηση: « αυτό που χρειάζεται είναι η νηστεία και η προσευχή». Αυτά είναι τα εφόδια που ενεργοποιούν τη χάρη του Θεού. Ο Κύριος δίνει τη δυνατότητα, μα χρειάζεται η συμμετοχή και η κατάλληλη προετοιμασία του ανθρώπου. Απαιτείται η εσωτερική καθαρότητα μέσω της νηστείας και η επικοινωνία με τον Θεό μέσω της προσευχής.
Η νηστεία και η προσευχή, είναι τα απαραίτητα πνευματικά εφόδια, που ενισχύουν τον άνθρωπο, ώστε οδεύοντας τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή, να προσκυνήσει τον Σταυρωθέντα και Αναστάντα Χριστό!
ΑΜΗΝ!
+ Αρχιμ. Αλεξίου Παπαδοπούλου Καθηγουμένου Ιεράς Μονής Θεοτόκου Τουρλιανής Άνω Μεράς Μυκόνου