ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΑΠΟΚΡΕΩ

Στην κατηγορία: Κηρύγματα

Κυριακή 23 Φεβρουαρίου 2025

 Τῆς Ἀπόκρεω

(Ματθαίου κε΄31-46)

Φθάσαμε, αγαπητοί μου αδελφοί, με τη χάρη του Θεού στην τρίτη Κυριακή του Τριωδίου που ονομάζεται Κυριακή της Απόκρεω, διότι από αύριο έως την Κυριακή του Πάσχα απέχουμε από την τροφή του κρέατος, προετοιμαζόμενοι έτσι και σωματικά για την Ανάσταση του Κυρίου μας.

Καθώς πλησιάζουμε προς την Μεγάλη Τεσσαρακοστή, η Εκκλησία  με το σημερινό Ευαγγελικό ανάγνωσμα, μας υπενθυμίζει την Δευτέρα Παρουσία του Κυρίου. Με στόχο να ακούσουμε και εμείς, κατά την ανέσπερη εκείνη Ημέρα, την χαρμόσυνη πρόσκληση του Χριστού μας,  θα πορευθούμε στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, μέσα από την δυσκολία της νηστείας για να φθάσουμε στην λαμπρή Ανάστασή του.

Η περικοπή αυτή είναι γνωστή ως παραβολή της Κρίσης. Στη  συγκεκριμένη ομιλία ο Κύριος χρησιμοποιεί κάποια παραβολικά στοιχεία, το διαχωρισμό δηλαδή των προβάτων από τα κατσίκια και την επιβλητική εικόνα του κριτή που δικάζει καθισμένος στην έδρα του, για να περιγράψει την παγκόσμια κρίση στα έσχατα της ιστορικής πορείας του κόσμου από τον ίδιο, ο οποίος έγινε για χάρη μας «Υιός ανθρώπου». Είναι γεγονός βέβαια πως καμία εικόνα, γνωστή από την ανθρώπινη εμπειρία, δεν μπορεί να αποδώσει τη μοναδική και ανεπανάληπτη αυτή  ώρα της Μέλλουσας Κρίσης.

Βλέπουμε λοιπόν εδώ, με ποιο κριτήριο κατά την ανάσταση όλων των ανθρώπων, θα αντικρύσουμε τον Θεό. Πώς θα  μπορέσουμε να τον δούμε την ώρα εκείνη, σαν γλυκύτατο φως  ή σαν πυρ καταναλίσκον; Αν αναλογιστούμε ακόμη πως οι δύο μεγαλύτερες εντολές της πίστης μας,  είναι το «αγαπήσεις Κύριον τον Θεόν σου εν όλη τη καρδία σου και εν όλη τη ψυχή σου και εν όλη τη διανοία σου, και  αγαπήσεις τον πλησίον σου ως σεαυτόν… εν ταύταις ταις δυσίν εντολαίς όλος ο νόμος και οι προφήται κρέμανται»(Ματθ. 22,37-40), καταλαβαίνουμε πως το κριτήριο  με βάση το οποίο θα κριθούμε, είναι η αγάπη. Κάνει εντύπωση το πόσο ξεκάθαρα ο Χριστός, μας διευκρινίζει ότι η αγάπη προς τον Θεό εκφράζεται μέσα από την αγάπη προς τον συνάνθρωπο. Ο Κύριος ταυτίζεται αγαπητικά με το πλάσμα του και αισθάνεται τις ανάγκες των άλλων σαν δικές του, «επείνασα, εδίψασα, ήμουν στη φυλακή…»  κ.λ.π. Η συμπεριφορά μας προς τους συνανθρώπους μας, όπως φαίνεται καθαρά στα λόγια του Ευαγγελίου, έχει άμεσο αντίκτυπο στη σχέση μας  με τον  Θεό.

Γνωρίζουμε άλλωστε, ότι στην Ορθοδοξία μας δεν δεχόμαστε προσωπική – ατομική σωτηρία, αλλά συνολική – εκκλησιαστική. Είμαστε ένα Σώμα με πολλά μέλη και κεφαλή τον Χριστό, όπως γράφει ο  απόστολος Παύλος.  Σώζεται όλο το Σώμα, που ζωογονείται από το αίμα του Χριστού, το οποίο κοινωνούμε στην Εκκλησία μας και βέβαια το κάθε μέλος δεν μπορεί να ζήσει μόνο του, αποκομμένο από το υπόλοιπο σώμα. 

Ας μην ξεχνάμε επίσης, ότι μέσα στο σύνολο των πιστών υπάρχουν και οι κεκοιμημένοι μας. Όλοι μαζί αποτελούμε την Εκκλησία. Για το λόγο αυτό η χθεσινή ημέρα ήταν αφιερωμένη «εις τους απ’ αιώνος κεκοιμημένους πατέρας καὶ αδελφούς ημών». Είναι το Ψυχοσάββατο, όπως το λέμε. Όταν ακούμε για Δευτέρα Παρουσία είναι λογικό να θυμόμαστε και τους χριστιανούς που έζησαν πριν από εμάς, γνωστούς και αγνώστους. Όλοι είμαστε στα χέρια του Θεού. Λέμε «αιωνία ἡ μνήμη», γιατί μένουμε ζωντανοί αιώνια στη μνήμη του Θεού, και περιμένουμε πως «εις την παρουσίαν τοῦ Κυρίου… οι νεκροί εν Χριστώ αναστήσονται πρώτον, έπειτα ημείς… οι περιλειπόμενοι… αρπαγησόμεθα εν νεφέλαις».  Σε κάθε θεία Λειτουργία ζούμε αυτή την κοινωνία μαζί με τους πιστούς που έχουν φύγει από τη ζωή αυτή. Βρισκόμαστε όλοι, ζώντες και κεκοιμημένοι στο άγιο Δισκάριο και στη συνέχεια όλοι μετέχουμε της αιωνίου ζωής, στο άγιο Ποτήριο με το Πανάγιο Αίμα του Κυρίου.

Στην παραβολή της τελικής Κρίσης που ακούσαμε, ο Δίκαιος Κριτής, μας ζητάει να υπάρχει αγαπητική κοινωνία μέσα στην καθημερινότητά μας. Γίνεται εδώ, θα λέγαμε, μία ανάλυση της δεύτερης μεγάλης εντολής, «αγαπήσεις τον πλησίον σου ως σεαυτόν».  Μας εξηγεί με απλό και σαφή τρόπο ο Χριστός, με πιο τρόπο να φροντίσουμε για τον διπλανό μας, όπως δηλαδή ακριβώς φροντίζουμε για τον εαυτό μας. Τότε θα ακούσουμε και εμείς το, «δεύτε οι ευλογημένοι του πατρός μου, κληρονομήσατε την ητοιμασμένην υμίν βασιλείαν απὸ καταβολής κόσμου». Αμήν.

ΛΟΥΚΑ ΤΣΟΥΚΟΥ

ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΚΑΘΕΔΡΙΚΟΥ ΝΑΟΥ ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΕΡΜΟΥΠΟΛΕΩΣ ΠΟΛΙΟΥΧΟΥ ΣΥΡΟΥ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ

Δειτε επισης

Σχετικές αναρτήσεις