Ὁ Κύριός μας πῆγε στήν Καπερναούμ, μᾶς λέει ὁ Ἀπόστολος Μάρκος στήν Εὐαγγελική περικοπή πού ἀκούσαμε.
Στό σπίτι πού ἦταν καί κήρυττε, μαζεύτηκαν ἄνθρωποι πολλοί, γιά νά τόν ἀκούσουν. Τότε τέσσερεις ἄνθρωποι ἦλθαν καί ἔφεραν ἕναν παραλυτικό. Ἦταν δυνατόν νά πλησιάσουν ἀπό τό πλῆθος, ὅμως ἡ ἀγάπη εἶναι ἐφευρετική! Τί κάνουν; Ἔβγαλαν ἕνα τμῆμα ἀπό τήν στέγη καί κατέβασαν τό κρεββάτι του μπροστά τόν Ἰησοῦ. Ἐκεῖνος βλέποντας τήν πίστη τους, λέει στόν παραλυτικό: «Παιδί μου, συγχωρέθηκαν οἱ ἁμαρτίες σου». Τελικά, ἡ ἐμπιστοσύνη τους καί ἡ πίστη τοῦ ἀσθενῆ ἐπιβραβεύονται.
Γιατί ὅμως ὁ Κύριος ἀντί να θεραπεύσει ἀμέσως, πρῶτα συγχωρεῖ τίς ἁμαρτίες; Τί εἶναι ἡ ἁμαρτία; Ἁμαρτία, ἀδελφοί μου, εἶναι ἡ ἀσθένεια, ἡ ἀρρώστια τῆς ψυχῆς. Ὁ Θεός εἶναι ἡ πηγή τῆς ζωῆς. Ἁμαρτία λοιπόν εἶναι ἡ ἀπομάκρυνση ἀπό τό Θεό καί ἡ ἀπώλεια τῆς αἰώνιας ζωῆς.
Ἡ σωματική ἀσθένεια στήν χειρότερη περίπτωση θά μᾶς ὁδηγήσει στόν σωματικό θάνατο. Ἡ ἁμαρτία ὅμως ἄν δέν μετανοήσουμε, στήν αἰώνια κόλαση! Οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας διδάσκουν νά μισοῦμε τήν ἁμαρτία ὄχι ὅμως τόν ἁμαρτωλό, γιατί εἶναι ἀσθενῆς.
Θεραπεία τῆς ἁμαρτίας εἶναι ἡ πίστη στόν Τριαδικό Θεό, ἡ τήρηση τῶν ἐντολῶν Του και ἡ συμμετοχή στά ἱερά μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας. Ἄλλωστε ὅλα τά μυστήρια τελοῦνται «εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν καί εἰς ζωήν αἰώνιον».
Αὐτός εἶναι ὁ λόγος πού ὁ Ἰησοῦς πρίν ἀπό τήν θεραπεία ἀσθενῶν τούς ἔλεγε «ἀφέωνταί σοι αἱ ἁμαρτίαι σου» δίνοντας προτεραιότητα στήν ὑγεία τῆς ψυχῆς καί ἀκολουθοῦσε ἡ δωρεά τῆς ὑγείας τοῦ σώματος. Ἄς μήν λησμονοῦμε ὅτι ὁ ἄνθρωπος ἀποτελεῖται ἀπό σῶμα καί ψυχή καί αὐτά τά δύο ἀλληλοεπηρεάζονται. Ἔχουμε ξεχάσει, δυστυχῶς, στήν ἐποχή μας ὅτι ἔχουμε ψυχή καί μιλᾶμε ὅλοι μόνο γιά τήν ὑγεία τοῦ σώματος.
Ἡ σημερινή Κυριακή, ἀδελφοί μου, εἶναι ἀφιερωμένη σέ ἕνα μεγάλο Ἅγιο Πατέρα τῆς Ἐκκλησίας, τόν Ἅγιο Γρηγόριο τόν Παλαμᾶ.
Ἔζησε τόν ΙΔ’ αἰώνα καί ἀφοῦ ἀσκήθηκε στό Ἅγιον Ὄρος, ἔγινε ἀρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης. Πῆρε μέρος στή διαμάχη πού παρουσιάστηκε ἀνάμεσα σέ ὀρθόδοξους καί δυτικούς θεολόγους καί διευκρίνισε τίς δογματικές διαφορές πού δημιούργησαν οἱ νέες ἰδέες καί ἀλλοίωναν τήν χριστιανική πίστη μέ ἀποτέλεσμα τά προβλήματα γιά τήν σωτηρία μας.
Ἡ προβολή τῆς μορφής καί τῆς διδασκαλίας τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου στήν κατανυκτική αὐτή περίοδο ἀπό τήν Ἐκκλησία μας γίνεται γιά νά πάρουμε καινούργια ἐφόδια, γιά νά πάρουνε δύναμη στήν ἀνοδική πορεία μας κατά τήν Μεγάλη Τεσσαρακοστή. Νά γνωρίσουμε καλύτερα τήν ὀρθόδοξη πίστη μας, πού θά μᾶς ὁδηγήσει στήν σωτηρία μας. Ἀμήν.