4η ομιλία 50ος ψαλμός

Στην κατηγορία: Κηρύγματα

4η.ΟΜΙΛΙΑ  22/3/23 -στόν 50ο ψαλμό – 

Πρωτ/ρου Ἰωάννου Ἀγγελιδάκη

«γάθυνον, Κύριε, ν τ εδοκία σου τήν Σιών».

 Σιών ὀνομάζει ἐδῶ τήν Ἐκκλησίαν. ὠς κοινωνία Θεοῦ καί ἀνθρώπου  προεικονισμένη στην ἐδεμική κατάσταση, προφητικά δοσμένη ἀπό πρίν την Π.Διαθήκη. Τρέφεται δέ ἀπό τήν συνεχῆ πηγή τοῦ μυστικοῦ δείπνου και τῆς ροῆς, τοῦ αἵματος καί τοῦ νεροῦ, ἀπό τήν πλευρά τοῦ Ἐσταυρωμένου Ἴησοῦ.  Ἀπό αὐτά τά δύο συνεστήθη ἡ Ἐκκλησία, καί ἀπό ἐδῶ, γίνεται ἠ ἀρχή τῶν Μυστηρίων.

Μᾶς γνώρισε τό μυστικό θάλημά του κατά τήν εὐαρέσκειάν του, τήν ὁποίαν σχεδίασε ὁ ἴδιος νά πραγματοποιηθεῖ κατά τό πλήρωμα τῶν χρόνων. Ὁ Θεός, μέ την πατρική στοργή καί ἀγάπη πρός τό πλάσμα Του, δέν μᾶς ἐγκατέλειψε στήν τραγωδία τῆς πτώσεώς μας.  Ἀλλά συγκαταβαίνοντας πρός τήν ἀδυναμία μας, μᾶς προσέφερε δῶρο μεγαλύτερο καί ἀπό αὐτό τῆς Δημιουργίας.

Μᾶς προσέφερε τό δῶρο τῆς «Υοθεσίας». Ἔδωσε τό μονογενή Του Υἱό στό νεκρωμένο κόσμο γιά νά ἔρθει ξανά ἡ ζωή. Ὄχι γιατί δέν μποροῦσε νά μᾶς λυτρώσει μέ ἄλλο τρόπο ἀλλά γιά νά μᾶς δείξει τήν ἀγάπη Του, πού ξεπερνᾶ κάθε τι, καί νά μᾶς φωτίσει τόν δρόμο τῆς ἐπιστροφῆς στήν πατρική Του ἀγκάλη, νά γίνουμε και πάλι παιδιά Τοῦ.

«στε τά πάντα, τά πουράνια καί τά πίγεια, νά νωθον ν τ χριστ ν ατ».(Ἐφ.α΄10). Γι’αὐτό δέν θά ἔσφαλλε κανείς, ἐάν χαρακτήριζε τήν Ἐκκλησία ἀνώτερη ἀπό τήν κιβωτό τοῦ Νῶε, Γιατί ἡ κιβωτός ἔπαιρνε ζῶα καί τά διατηροῦσε ζῶα, ἐνῶ ἡ Ἐκκλησία παίρνει τά ζῶα καί τά μεταβάλλει. Νά ἐξηγήσω τί ἐννοῶ. Ἐκεῖ στήν κιβωτό, μῆκε γεράκι καί βγῆκε γεράκι, μπῆκε λύκος καί βγῆκε λύκος.

Ἐδῶ στήν Ἐκκλησία, μπῆκε κάποιος γεράκι καί βγαίνει περιστέρι, μπαίνει λύκος καί βγαίνει πρόβατο, μπαίνει φίδι καί βγαίνει ἀρνί, ὄχι ἐπειδή ἀλάζει ἡ φύση του, ἀλλά ἐπειδή ἀπομακρύνεται ἡ κακία του, ὡς ἁμαρτία, μέ τήν μετάνοια. (Ι.Χρυσ. περί μετανοίας).

«Καί οκοδομηθήτω τά τείχη ερουσαλήμ» Τείχη ὀνομάζει τούς ἁγίους ἱερουργούς, οἱ ὁποῖοι περιφρουροῦν τήν Ἐκκλησίαν του. «Τότε εδοκήσεις θυσίαν δικαιοσύνης». Ὅταν λέγει, ἀνυψώσης τήν Σιών καί οἰκοδομηθοῦν τά περιβάλλοντα τή Ἰερουσαλήμ τείχη, τότε ὁπωσδήποτε θά προσφερθοῦν θυσίαι ὄχι αἱματηραί, ἀλλά δικαιοσύνης καί δοξολογίας, πού εἶναι οἱ μόνες πού ἁρμόζουν σέ Σένα.

«Τότε νοίσουσιν πί τό θυσιαστήριόν σου μόσχους».

Καί αὐτοί μόσχοι θά εἶναι ὅλα ἔκφραση τῆς δικαιοσύνης, ὥστε νά εἶναι ὅλα δείγματα δικαιοσύνης, οἱ θυσίες, οἱ ἀναφορές δικαιοσύνης, τά ὁλοκαυτώματα δικαιοσύνης, οἱ μόσχοι δικαιοσύνης.  «λθέτω χάρις καί παρελθέτω κόσμος οτος» κραυγάζει ἡ εὐχαριστιακή προσευχή τῆς «Διδαχς τν Δώδεκα ποστόλων».

Δέν καταργοῦνται ἑπομένως οἱ θυσίες, ἀλλά μεταποιοῦν ται. Ἀντί τῶν ζωοθυσιῶν τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, ἀντί τοῦ ἀμνοῦ τοῦ ἑβραϊκοῦ Πάσχα, ἔχουμε τόν Ἀμνόν τοῦ Θεοῦ, τόν Χριστό, «τόν αροντα τάς μαρτίας το κόσμου». Ἐκεῖ στήν Π.Δ. ὑπάρχουν νομικοί ἱερεῖς γιά τήν προσφορά τῶν νομικῶν θυσιῶν (ζωο θυσιῶν). Ἐδῶ στήν Ἐκκλησία ὑπάρχουν οἱ ἱερεῖς τῆς Χάριτος τοῦ Χριστοῦ γιά τήν προσφορά τῆς λογικῆς καί πνευματικῆς θυσίας. Ἐκεῖ σκιά καί τύπος, ἐδῶ Σῶμα καί Αἷμα Χριστοῦ

Ὁ Νικόλαος Καβάσιλας μιλώντας γιά τή θεία Εὐχαριστία λέει ὅτι «τήν θυσίαν ταύτην μή εκόνα καί τύπον εναι θυσίας, λλά θυσίαν ληθινήν», ἡ θυσία αὐτή δέν εἶναι εἰκόνα καί τύπος θυσίας, ἀλλά θυσία ἀληθινή. Γιατί, τί εἶναι ἡ θυσία τοῦ προβάτου; Ὁπωσδήποτε ἡ μεταβολή ἀπό μή σφαγμένο σέ σφαγμένο.  Ἡ θυσία τοῦ Γολγοθᾶ καί ἡ θυσία τῆς Εὐχαριστίας εἶναι μία, γιατί Ἕνας εἶναι ὁ Ἀμνός. «Τήν ατήν (θυσίαν) εί ποιομεν», γράφει ὁ θεῖος Χρυσόστομος, ἐπειδή «τόν ατόν (μνόν) εί προσφέρομεν». Ἤ, πιό σωστά, ὁ ἴδιος Ἀμνός ἀεί αὐτοπροσφέρεται.

Ἐμπρός στήν ἐσχατολογική ἀγγελία ὁ χρόνος ἀνορθώνεται ὁλάκερος: ἡ ἐνσάρκωση, ὁ ἐξιλασμός, ἡ Ἀνάσταση καί ἡ Παρουσία ἐξαγγέλλονται ἀπό τό βάθος τοῦ ἴδιου ποτηρίου. Εἶναι ἡ οὐσία τοῦ Χριστιανισμοῦ: τό μυστήριο τῆς θείας ζωῆς γίνεται μυστήριο τῆς ἀνθρώπινης ζωῆς, «να πάντες ν σιν, καθώς σύ, πάτερ, ν μοί κγώ ν σοί» (ω. 17,21).

Ὁ Κύριος ἱερουργώντας  τή σωτηρία μας προσέφερε τό Αἷμα του γιά μᾶς, μία φορά στόν Γολγοθά, ἀλλά καί ἄπειρες φορές μέσα στό Μυστήριο τῆς θείας Εὐχαριστίας. Τό Αἷμα τοῦ Χριστοῦ εἶναι ἡ ἔκφραση τῆς προσωπικῆς ἀγάπης του γιά μᾶς, «ρος γάπης κρότατος».

Τό Αἷμα τοῦ Κυρίου ἔγινε λύτρο καί ἐλευθερωτήριο τῶν σκλαβωμένων ἀνθρώπων ἀπό τόν διάβολο. Ὁ Κύριος ἔδωσε τόν ἑαυτό του, γιά νά βασιλεύσει στόν ἄνθρωπο ὄχι δυναμικά, ἀλλά ἀγαπητικά. Ἤθελε μέ τό Αἷμα του νά ἐξαγοράσει τή θέλησή μας, ὥστε ἐλεύθερα νά τόν λατρεύουμε, νά «χομεν τήν πολύτρωσιν διά το αματος ατο» (φ. 1,7). Τό πανάγιο Αἷμα του εἶναι ὁ σύνδεσμος τῶν ἀνθρώπων, ὁ καθαρισμός τοῦ κόσμου. «ξηγόρασας μς κ τς κατάρας το νόμου τ τιμί σου αματι», ψάλλει ἡ Ἐκκλησία μας.

Πολύ εὔστοχα σημειώνει ὁ Ἀρχιμ. Ἰουστῖνος Πόποβιτς: «Τό θεον Αμα το Κυρίου ησο εναι γιάζουσα, καθαίρουσα, μεταμορφοσα, χριστοποιοσα, σώζουσα δύναμις... Τό Αἶμα τοῦ Θεανθρώπου ἀνακαινίζει παντελῶς τόν ἄνθρωπο, διότι ἐν τῷ Αἵματι τούτῳ εὑρίσκεται ἡ θεία δύναμις τῆς αἰωνίου ζωῆς. Τοῦτο καταλλάσσει καί ἑνώνει τόν ἄνθρωπο μέ τόν Θεόν.

Αὐτό συνέβη ἐπί τοῦ Σταυροῦ τοῦ Γολγοθᾶ καί συνεχίζεται ἐν τῷ θεανδρικῷ Σώματι τῆς Ἐκκλησίας διά τοῦ ζωοποιοῦ καί θεοποιοῦ Αἵματος τῆς Θείας Εὐχαριστίας. Καί προσέτι, ἐπειδή τοῦτο εἶναι τό Αἷμα τοῦ Θεανθρώπου Χριστοῦ, ἡ δέ Ἐκκλησία τό Σῶμα Του, τό Αἷμα αὐτό εἶναι ἀκριβῶς ἐκείνη ἡ ἑνοποιός δύναμις, ἡ ὁποία ἑνώνει ὅλα τά μέλη τῆς Ἐκκλησίας εἰς μίαν ζωήν, εἰς μίαν ψυχήν εἰς μίαν καρδίαν».

Δειτε επισης

Σχετικές αναρτήσεις